De kracht van Twitter…

Leven in balans, Mantelzorg 1 Reactie

Het werd een rustige zaterdag, althans dat dacht ik. Niets bijzonders, alleen de steigermensen komen langs. Deze week is de schoorsteen van ons huis schoongemaakt en gerepareerd. De steigers staan nog tot zaterdagmiddag langs de voorgevel. Dat was tenminste de afspraak: op zaterdagmiddag komen ze de steiger opruimen.

‘s Morgens liep ik om mijn gemak bij de buurtsuper voor de wekelijks boodschappen. Ik had niet zo veel nodig en nam de tijd voor rond te kijken naar interessante aanbiedingen en nieuwe dingen. Mijn gehandicapte man is alleen thuis, hij slaapt uit en dus kan ik even van huis. Na de boodschappen straks help ik hem met wassen en aankleden. Tot die tijd ligt hij in bed. Een gewone zaterdag dus. Maar toch niet helemaal.

Het is druk in de supermarkt, op de achtergrond hoor ik een irritant schel geluid. Lijkt wel alsof de intercom in de supermarkt kapot is. En het blijft maar door gaan. Kunnen ze dat niet afzetten? En het klinkt door de hele winkel overal even hard. En het lijkt niemand te storen of op te vallen. Het lijkt wel alsof het geluid met me meegaat door de gangpaden….?

Het kan niet mijn telefoon zijn, ik heb een andere ringtone op mijn telefoon….of toch….Ik pak mijn handtas en zodra ik die openmaak wordt het geluid harder. Het komt dus toch uit mijn handtas en het is wel degelijk mijn iPhone.

Ik zie een berichtje dat deze Iphone gezocht wordt….Huh? En dat mijn man mij 8 keer gebeld heeft. Jeetje, dan is er vast iets ergs aan de hand thuis. Ik bel, met een bloeddruk die niet meer gezond is, naar huis. Hij komt zelf aan de telefoon. Gelukkig, hij is niet gevallen of zo. Maar de steigermannen zijn er al en de poort moet open en misschien moeten ze koffie en mijn man moet naar het toilet….alles tegelijk….en hij belde mij en ik nam niet op….dus heeft hij vanaf zijn PC een melding verstuurd om mijn Iphone te zoeken…. Het felle geluidje dus. Oké, ik kom eraan, ze wachten dus maar even, het ergste dat kan misgaan is de toiletgang. Maar ook dat is op te lossen.

De steiger wordt afgebroken, koffie gezet, opgeruimd en na de was-en aankleedronde zit ik zelf met een kopje koffie en heb even tijd voor mijn Twitter-timeline. En ik stuur een tweet:

“Husband stuurde vandaag melding naar m’n iPhone. Ik dacht dat t geluid uit supermarkt-intercom kwam, maar was m’n handtas.”

Vervolgens krijg ik van veel volgers allerlei reacties en tips: dat ik een andere ringtone kan nemen, dat ik mijn telefoon harder moet zetten, dat ik voor thuis een aparte ringtone kan inschakelen. Veel handige tips die ik allemaal al ken, maar het is prachtig dat iedereen zo actief meedenkt.

@Rob-hero reageert dat ze dit voor haar zoon Rob ook wel handig vindt. Vooral als hij  op school is en hulp nodig heeft. Vervolgens ontstaan hele dialogen op Twitter en dat het toch wel onhandig is dat zo’n melding vanaf een PC geactiveerd moet worden. Kan het anders? Bijvoorbeeld met een druk op een knop om zo zijn moeder te waarschuwen, zegt @Rob-hero. Binnen korte tijd is @Lucienengelen in de discussie betrokken en die weet dat er een App bestaat, althans dat die momenteel getest wordt. @DaanDohmen komt erbij. Ja, Daan weet alles van deze SOS Alarm App en wil ons wel de inloggegevens aanreiken.

De App wordt gedownload, ik log in en hij doet het! Je kunt zelfs 3 mantelzorgers met hun naam invullen en laten waarschuwen. Met een druk op de rode knop, doet de telefoon een oproep aan de mantelzorger(s) en stuurt hen bovendien een smsje met de plek waar de telefoon en hulpvrager zich op dat moment bevindt. Met een link van een kaartje, zodat je ook kunt zien waar de hulpvrager precies is. Oeps, toch nog een foutje: de instelling is nog niet goed. Ik heb mijzelf als hulpvrager ingesteld en niet als mantelzorger; het signaal gaat dus “verkeerd-om”. Even zoeken en opgelost.

Nog even het volume van het geluid aanpassen en klaar. Voordeel is dat een bijzonder geluid is, je herkent het direct. Ik weet gelijk dat het mijn man is en niet de intercom in de supermarkt 😉

Het is zaterdagavond en ik twitter met @Rob-Hero en @DaanDohmen nog even over het testen van de App. Het werkt, super.

Dat vind ik dus vooral de kracht van twitter, een snel medium waarbij je deelt en leert van elkaar, waarbij mensen zo eenvoudig benaderbaar zijn, waarbij je kiest of je meedoet in discussies en waarbij je elkaar helpt. Zonder Twitter wist ik niets van zo’n SOS alarm. Ja, misschien had ik er wel op een andere manier, op een ander moment over gehoord. Maar dankzij Twitter en alle deelnemende twitteraars ga ik vanaf nu met een geruster hart van huis. 😉

15 mei 2013

< VorigeVolgende >

Reacties 1

  1. Handig systeem inderdaad.
    Mooi hoe we elkaar kunnen helpen via twitter. Soms is het zo makkelijk. En ja, er is veel compassie en hulpvaardigheid in de wereld. Altijd fijn om dat weer even te zien. Bedankt voor dit verhaal.
    Groetjes,
    Carla

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *