Waarom dragen we geen zwarte kleding meer bij een uitvaart? Is voetbal een nieuwe religie? Waar komt de populariteit van babyshowers en vrijgezellenfeesten vandaan? Hoe moeten we terrorisme begrijpen? Waarom is de discussie over Zwarte Piet heilzaam? Waar komt de Boze Witte Nederlander ineens vandaan? En waarom dienen we internet en smartphones te wantrouwen? In Wij zijn ons verzamelt bestuurssocioloog Mark van Ostaijen verschillende alledaagse thema’s en behandelt ze in het licht van klassiek sociologische inzichten. Met behulp van grote denkers maakt hij daarmee de wereld om ons heen verrassend inzichtelijk. Aan de hand van onder anderen Max Weber, Norbert Elias, Pierre Bourdieu, Jane Jacobs en Johan Huizinga krijgen we meer vat op sociale verschijnselen als #MeToo, bitcoins, het Feyenoord Legioen en DENK. Wij zijn ons biedt hernieuwde kijkvensters op sociaal gedrag, noodzakelijk in tijden van polarisatie, segregatie en individualisering. Het boek zet zich af tegen recente (neuro)psychologische publicaties en laat zien dat wij meer zijn dan ons brein. Wie wij zijn en wat we doen is niet zozeer neurologisch maar vooral een sociaal proces. ‘Wij zijn ons is een handvat voor het denken over ons. Buitengewoon mooi en buitengewoon praktisch tegelijk. Mark van Ostaijen deed mij met zijn boek Wij zijn ons deed mij beseffen dat we niet alleen de psychologische en filosofische kijk op onze samenleving dienen te benadrukken maar de sociologische kijk op onze maatschappijen zeker ook onze invalshoek dient te zijn.